Avtale om levering av tjenesten; Bygningsrapporten

mellom Diils fra OBOS org.nr 934 261 585 og boligselskap.

Bakgrunn

Bygningsrapporten er en tjeneste fra Diils som gjør det mulig for styrer i boligselskap å få oversikt over avvik på bygningsmassen, se forslag til utbedringer, og enkelt kunne sette oppgaver ut på anbud.

1. Avtalens dokumenter

Denne Avtalen består av herværende dokument.

2. Leveranser og vederlag

Diils sin leveranse Bygningsrapporten(Tjenesten) inkluderer en befaring av boligselskapet sin boligmasse utført av en bygningsinspektør, en digital bygningsrapport med blant annet en oversikt over avvik, løsningsforslag og prisestimat på alvorlige avvik, samt mulighet til å legge ut jobber direkte på anbud.

Kundens vederlag for Tjenesten Bygningsrapporten består av en engangskostnad som faktureres ved bestilling.

Om Bygningsrapporten

Bygningsrapporten fra Diils (utført i samarbeid med Anticimex) er basert på prinsippene i Norsk Standard 3424 . Kartleggingen er basert på observasjoner som er gjort på inspeksjonstidspunktet. Alder, slitasje, observerte feil og skader, samt fagmannens bygningskompetanse og erfaringer ligger til grunn for vurderingene.

Vi gjør spesielt oppmerksom på at statusen «Redusert» ikke alltid handler om at vi har funnet skader eller feil hos deg, men at det også kan handle om at en bygningsdel har oppnådd en alder hvor den har en naturlig begrenset restlevetid. Enkelt fortalt: Her anbefaler vi deg å starte å sette av litt penger til en fremtidig oppgradering.

Nedenfor finner du forklaring på de ulike statusene med farger som enkelt viser deg hva som er i orden, hva som er smart å holde et øye med og kanskje utbedre, og hva vi anbefaler deg å utbedre omgående.

Er bygningsmassen i boligselskapet gammel, vil dette naturlig nok føre med seg noe form for slitasje som nye bygninger ikke har. Dette trenger ikke nødvendigvis å være noe å uroe seg for – slitasje er helt naturlig. Slik slitasje finner du gjerne i rapporten under kategorien «Redusert».

Vi anbefaler deg å bruke tipsene og rådene som står i rapporten og at dere har et aktivt forhold til fremtidig vedlikehold. Vurderingen av bygget er utført av en nøytral bygningsinspektør.

Bygningsrapporten er stikkordbasert. Mye av den utfyllende informasjonen om tilstanden og gode råd og tips, er også basert på samtalene med den som er med på befaringen. Rapporten gir deg derfor ikke alltid komplett skriftlig informasjon, men baseres i tillegg på kommunikasjonen med den som deltar på befaringen. Derfor anbefaler vi at styreleder/styremedlem er med på befaringen og går runden sammen med bygningsinspektøren fra Anticimex.

I rapporten vil du finne opplistet alle bygningselementene som er undersøkt. Det som er undersøkt og funnet i orden ("God") har symbolforklaringen grønn farge.

Om vi har funnet forhold som vi anbefaler deg å ta tak i, vises de konkret med ulike symbol i ulike farger ut i fra alvorlighetsgrad. Du får alltid en beskrivelse av slike forhold. Bilder er også noen steder vedlagt, for bedre å illustrere stedet eller elementet som er undersøkt, og for å vise eventuelle eksempler på steder der vi anbefaler tiltak.

Om Mine oppgaver

Med bakgrunn i tilgjengelig informasjon og utført befaring vil Mine oppgaver gi dere en oversikt, i form av en tiltaksplan, over de tiltakene vi mener det er viktig at styret bør prioritere de neste årene.

Estimatene/kostnadskategoriene i tiltaksplanen er ment for planlegging i tidligfase, og er omtrentlige anslag av forventet totalkostnad for tiltaket. Anslag er kun ment som veiledende og styret anbefales å hente inn tilbud fra aktuelle leverandører.

Det tas utgangspunkt i erfaringsmessige estimater pr. dags dato, og kostnader oppgis inkludert merverdiavgift. Totalkostnaden består normalt av bygningsmessige kostnader samt rigg- og driftskostnader, såkalt entreprisekostnad.

Videre vil man ofte ha kostnader tilknyttet prosjektadministrasjon, finansiering, byggemelding, o.l. Det bør også tas høyde for uforutsette kostnader og eventuelle endringer initiert av byggherre i byggeperioden. Tidspunkt for gjennomføring, valg av løsning, samt kapasitet hos entreprenørene vil påvirke kostnadene. Det bør påregnes en årlig prisstigning på 3 %.

Hva betyr de ulike statusene?

Bygningsrapporten vurderer ulike bygningsdeler og setter status. Statusene forteller dere alvorlighetsgraden og anbefalt estimering av tid til tiltak.

Alvorlig: Feil eller skade som vi anbefaler å utbedre omgående eller innen veldig kort tid.

Redusert: Det anbefales å følge nøye med. Utbedring eller utskiftning kan være nødvendig på kort sikt, men det kan også være mulig å utsette tiltak til senere. Bygningsdeler kan få denne statusen basert på alder, mulig feil utførelse, skade, uoversiktlig tilstand eller en konstruksjon som erfaringsmessig utsatt for skaderisiko.

God: Bygningsinspektøren har vurdert bygningdelen til i god stand.

Ikke vurdert: Bygningsdeler ikke tilgjengelig for inspeksjon under befaring. Av erfaring vil dette være skadeutsatte steder, der det ikke er tilkomstmulighet.

Informasjon: Informasjon om et punkt der det ikke er nødvendig med tiltak, men bygningsinspektør kan gi dere gode tips og råd.

3. Avtalens varighet

Avtale om levering av Bygningsrapporten gjelder fra dato for avtaleinngåelse og løper inntil oppsigelse fra en av partene. Oppsigelse må skje skriftlig til hei@diils.no med én måneds oppsigelsesfrist. Oppsigelsesfristen regnes fra første månedsskifte etter mottak av oppsigelsen. Partenes plikter løper uforandret i oppsigelsestiden.

4. Kundens opplysnings- og medvirkningsplikt

Diils skal både før oppstart av tjenesten og løpende ved behov underrettes om alt som kan ha betydning for utføring av tjenesten. Kunden skal herunder orientere om faktiske forhold som er nødvendig for at Diils skal kunne utføre sine oppgaver på korrekt måte.

5. Betalingsbetingelser

Engangskostnaden for Bygningsrapporten faktureres ved bestilling av tjenesten. Bestilling av eventuelle ekstra tjenester skal skje skriftlig og vil faktureres i henhold til gjeldende priser.

Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrenter i henhold til forsinkelsesrenteloven, p.t. 9,25% p.a., samt purregebyr og eventuelle omkostninger i henhold til inkassoloven. Ved forsinket betaling sendes purring med varsel om stengning av tjenesten og ny betalingsfrist.

Eventuell klage på faktura må fremsettes innen rimelig tid og om mulig innen betalingsfristens utløp. Kunden skal betale uomtvistet del av faktura innen betalingsfristen. Ved delvis innbetaling må Kunden angi hvilken post innbetalingen knytter seg til samt hvilken sum/post som eventuelt bestrides.

6. Endring

Diils sine tjenester vil være i kontinuerlig utvikling og endring, herunder tjenesten Bygningsrapporten. Diils forbeholder seg derfor rett til å endre vilkår, tjenester og priser, eksempelvis som følge av endring i lovgivning eller offentlige avgifter, ny teknologi, økte kostnader eller endringer i tjenestebeskrivelse.

7. Mislighold og ansvarsbegrensning

Kunden er kjent med og aksepterer at tjenesten kan ha nedetid på grunn av tekniske feil utenfor Diils sin kontroll.

Det foreligger mangel ved Diils sine leveranser dersom varen og tjenesten ikke er i samsvar med det som er avtalt, og dette ikke skyldes forhold på Kundens side eller forhold som faller inn under punkt 9 nedenfor (forhold utenfor Diils sin kontroll).

Kunden må gi skriftlig beskjed/reklamere til Diils på mangel så snart som mulig og innen rimelig tid etter at avviket ble eller burde ha blitt oppdaget. Ved forsinket reklamasjon mister Kunden sin rett til å gjøre kravet gjeldende. Reklamasjon kan uansett ikke fremsettes senere enn ett år etter at avviket ble eller burde ha vært oppdaget. Kunden er kjent med at Diils har avtale med underleverandører som blant annet har ansvar for utførelse av bygningskontroll/befaring, og at reklamasjoner Diils mottar vil videreføres til underleverandør for videre oppfølging.

Diils er ikke erstatningsansvarlig for indirekte tap, herunder bl.a. men ikke begrenset til tapt arbeidsfortjeneste, tap som følge av at tjenestene ikke kan nyttiggjøres som forutsatt (avsavn) og tap som følge av ødelagte, slettede eller forringede data.

Diils sitt samlede erstatningsansvar er begrenset oppad til summen som Kunden har betalt i vederlag for varen og tjenesten de siste tolv måneder før tidspunkt for rettidig reklamasjon. Har Avtalen hatt kortere varighet enn 12 måneder, skal samlet erstatningansvar begrense oppad til en sum som tilsvarer gjennomsnitt av månedlig vederlag multiplisert med tolv. Den samlede ansvarsbegrensningen gjelder likevel ikke dersom tapet skyldes grovt uaktsomt eller forsettlig mislighold av Avtalen fra Diils sin side.

Omfang og begrensninger

Bygningsrapporten og Tiltaksplanen (Mine oppgaver) er ikke ment til å brukes i forbindelse med omsetning eller finansiering av bygget. Tredjeperson skal ikke på bakgrunn av rapporten vurdere sitt ansvar for selv å utføre tilsyn og kontroll med eiendommen, og foreta nødvendig vedlikehold og skadeforebyggende tiltak. Det er opp til deg som styreleder/ styremedlem å sette deg inn i aktuelle sikkerhetsforskrifter og ta nødvendige forholdsregler.

Rapporten må ikke oppfattes som en garanti eller en komplett beskrivelse av bygningens tilstand. Ettersom besiktigelsen baseres på stikkprøveprinsippet og med visuelle observasjoner uten destruktive inngrep i konstruksjoner, kan det forekomme feil og skjulte/usynlige skader, eller skader som av andre årsaker gjør det for krevende å oppdage. Det elektriske anlegget er vurdert ut i fra en uautorisert sitt skjønn. Det samme gjelder for brannsikkerhet og andre tekniske installasjoner som krever spisskompetanse. Rapporten er et redskap for å få en bedre oversikt, for derved å starte vurderinger for eventuelle utbedringer.

Opplysninger som fremkommer gjennom Bygningsrapporten vil, i anonymisert form, kunne brukes til analyse- og forskningsformål.

8. Kundens mislighold

Det foreligger mislighold fra Kundens side dersom Kunden ikke oppfyller sine plikter etter Avtalen, og dette ikke skyldes forhold på Diils sin side.

Ved betalingsmislighold påløper forsinkelsesrenter mv., jf. punkt 5. Diils har etter varsel rett til å foreta stenging av tjenesten dersom betalingsmisligholdet har vart mer enn 60 dager.

9. Forhold utenfor Diils sin kontroll

Diils er ikke ansvarlig for tap og skade som skyldes en hindring utenfor Diils sin kontroll, og som Diils ikke med rimelighet kan forventes å unngå eller overvinne følgene av, herunder alvorlige trusler mot helse, sikkerhet eller miljø, naturkatastrofer, epidemi, pandemi, krig eller krigslignende tilstander, manglende internett- mobil- eller signal leveranser fra eksternt nett, pålegg om stengning av sendinger/tjenester fra offentlig organ eller tjenesteleverandører, streik eller lockout, alvorlig fare for sabotasje mot nett og tjenester, og andre situasjoner som etter norsk rett anses som force majeure.

Kunden skal om mulig varsles i rimelig tid på forhånd for forhold som nevnt i denne bestemmelse. Kunden kan ikke kreve prisavslag eller erstatning som følge av avbrudd, forstyrrelser eller andre feil som omfattes av herværende bestemmelse.

10. Behandling av personopplysninger

Behandling av personopplysninger skal skje i tråd med personopplysningsloven.

Informasjon som partene blir kjent med i forbindelse med avtalen og gjennomføringen av avtalen skal behandles konfidensielt, og ikke gjøres tilgjengelig for utenforstående uten samtykke fra den annen part. Taushetsplikt etter denne bestemmelsen er ikke til hinder for utlevering av informasjon som kreves fremlagt i henhold til lov eller forskrift eller offentlig pålegg. Taushetsplikten er ikke til hinder for at opplysningene brukes når ingen berettiget interesse tilsier at de holdes hemmelig, for eksempel når de er allment kjent eller er allment tilgjengelig andre steder.

11. Klage og tvister

Eventuelle tvister skal forsøkes løst i minnelighet. Dersom partene ikke kommer til enighet kan hver av partene bringe tvisten inn for de ordinære domstoler med Oslo som verneting.

Diils

Diils av OBOSHammersborg Torg 10179 Oslo